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Revista de la Facultad de Medicina Humana

English Title

Características sociodemográficas y salud ósea en adultos argentinos con alimentación basada en plantas

Keywords

Plant-based nutrition, sociodemographic characteristics, bone health

English Keywords

Alimentación basada en plantas, características socioeconómicas, salud ósea

Abstract

Objective: To analyze the sociodemographic characteristics and bone health among adult consumers of plant-based diets (PBD). Methods: Individuals aged 18 to 75 were invited to complete a self-administered survey via a digital platform. Results: A total of 1151 participants completed the survey; the majority were women [n=958 (83.2%)], young [age (years): 18-25: 35.8%; 26-35: 39.8%, and 36-45: 17.4%] and single (67.1%). The pattern of PBD consumption was mainly represented by veganism (54.0%), followed by lacto-ovo-vegetarianism (27.7%). The primary reason for their dietary choice was animal welfare (83.5%). Adherence to PBD, based on duration (years), was <1: >12.3%; 1-5: 67.4%; 10-15: 14.8%, and >15: 5.5%. 16% of vegans reported having experienced fractures, and 5.1% reported undergoing bone densitometry. Of these, 88.1% reported normal results, and 11.8% presented osteopenia. No cases of osteoporosis were recorded in the survey. Vitamin B12 was the predominant supplement among PBD consumers (61.4%). Conclusions: PBD consumers constitute a significant minority in our country, predominantly composed of women under 35 years old, with a projected increase in the coming years.

English Abstract

Objetivo: Analizar las características sociodemográficas y salud ósea en consumidores adultos de alimentación basada en plantas (ABP). Método: Se invitó a individuos entre 18 a 75 años a realizar una encuesta autoadministrada a través de una plataforma digital. Resultados: Un total de 1151 participantes completaron la encuesta; la mayoría fueron mujeres [n=958 (83,2%)], jóvenes [edad (años): 18-25: 35,8%; 26-35:39,8% y 36-45:17,4%] y solteras (67,1%). El patrón de consumo de ABP estuvo representado, principalmente, por vegano (54,0%) seguido por lacto-ovo-vegetariano (27,7%), la principal razón de su elección alimentaria fue el cuidado de la vida animal (83,5%). La adherencia a la ABP, en función del tiempo (años), fue <1: >12,3%; 1-5: 67,4%; 10-15:14,8% y>15:5,5%. 16 % de los veganos refirió haber sufrido fracturas y el 5,1 % refirió haberse realizado una densitometría. De ellos el 88,1 % respondió resultados normales y el 11,8 % presentó osteopenia. No se registró en la encuesta ningún caso de osteoporosis. La vitamina B12 fue el suplemento predominante entre los consumidores de ABP (61,4%). Conclusiones: Los consumidores de ABP constituyen una minoría importante en nuestro país, compuesta predominantemente por mujeres menores de 35 años, con proyección a aumentar en los próximos años.

DOI

https://doi.org/10.25176/RFMH.v24i1.5764

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