Revista de la Facultad de Medicina Humana
English Title
Responsabilidad social universitaria en Latinoamérica: Revisión sistemática
Keywords
Social responsibility, students, universities, faculty
English Keywords
Responsabilidad social, universidades, docentes, estudiantes
Abstract
Introduction: University social responsibility is present in the discourses of academics, but it fails to permeate the actions that lead to the transformation of the university, requiring a paradigm shift. At present there are conceptual confusions that make its promotion and transformative practice very difficult, in many universities it is confused with social projection, which reduces its transversal dimension. Objective: To analyze the scientific evidence related to university social responsibility in Latin America. Methods: Systematic review of the literature, between the months of August to December 2021; the search for articles was carried out in the databases: Scopus, Scielo, Doaj, Lilacs and Redalyc; the use of Descriptors in Health Sciences (DeCS) and the combination of the Boolean operators OR and AND were applied. Full texts in Spanish between the years 2015 and 2021 were considered. Results: 508 articles were obtained, which were submitted to the PRISMA methodology, selecting 20 articles, grouped into four categories according to the Social Responsibility Manual of the Úrsula Model: management, training, cognitive, and social participation. Conclusions: USR is an inalienable moral commitment, it is important in university management to promote sustainable development, with ethics and respect for human rights, the participation of committed actors is necessary, considering that it currently has a welfare and reductionist approach, scarce support, socialization and implementation and there is a need to unify criteria.
English Abstract
Introducción: La responsabilidad social universitaria está presente en los discursos de los académicos, mas no logra permear en las acciones, que conlleven a la transformación de la universidad, por lo que es necesario un cambio de paradigma. En la actualidad, existen confusiones conceptuales que hacen muy difícil su promoción y práctica transformadora; en muchas universidades, se la confunde con proyección social, lo cual reduce su dimensión transversal. Objetivo: Analizar la evidencia científica relacionada con la responsabilidad social universitaria en Latinoamérica. Métodos: Revisión sistemática de la literatura; entre los meses de agosto a diciembre de 2021, se realizó la búsqueda de artículos en las bases de datos: Scopus, SCielo, Doaj, Lilacs y Redalyc; se aplicó el uso de los descriptores en ciencias de la salud (DeCS) y la combinación de los operadores booleanos OR y AND. Se consideraron textos completos en español, entre los años 2015 a 2021. Resultados: Se obtuvo 508 artículos, los cuales fueron sometidos a la metodología PRISMA y se seleccionaron 20 artículos, agrupados en cuatro categorías, según el Manual de Responsabilidad Social del Modelo Úrsula: gestión, formación, cognitivo, y participación social. Conclusiones: La RSU es un compromiso moral irrenunciable, es importante en la gestión universitaria para promover el desarrollo sostenible, con ética y respeto de los derechos humanos, es necesario la participación de actores comprometidos y se debe considerar que, actualmente, tiene un enfoque asistencialista y reduccionista, escaso apoyo, socialización e implementación y falta unificar criterios en su conceptualización.
DOI
https://doi.org/10.25176/RFMH.v23i2.5653
Recommended Citation
Cuba Sancho, Juana Matilde; Contreras Gómez, Rosa María; Colca García, Heddy Liliana; and Merino Lozano, Alicia Lourdes
(2023)
"University social responsibility in Latin America: Systematic review,"
Revista de la Facultad de Medicina Humana: Vol. 23:
Iss.
2, Article 20.
DOI: https://doi.org/10.25176/RFMH.v23i2.5653
Available at:
https://inicib.urp.edu.pe/rfmh/vol23/iss2/20
Included in
Health Information Technology Commons, Medical Specialties Commons, Public Health Commons