•  
  •  
 

Revista de la Facultad de Medicina Humana

English Title

Clima y satisfacción laboral prepandemia del personal de enfermería en un servicio de emergencia

Keywords

Working conditions, job satisfaction, nurses, Emergency Service, Hospital

English Keywords

Ambiente de trabajo, satisfacción en el trabajo, enfermeras, Servicio de Urgencia en Hospital.

Abstract

Objective: To determine the relationship between work environment and job satisfaction of nursing staff in the emergency service of Hospital de Vitarte. Methods: Quantitative, correlational and cross-sectional research. The population and sample consisted of 70 members of the nursing staff of the emergency service. With the prior informed consent of each participant, two questionnaires validated in other studies were applied through a survey. Results: The participating nursing staff was mainly between 30 and 39 years old (50%), was female (62,9%), with the same number of professionals and technicians, with a slight predominance of contracted (51,4%) and had between 6 to 10 years of service. The dimensions of the work environment: self-realization (81,4%), work involvement (82,9%), supervision (82,9%) and communication (54,3%) were considered moderately favorable; working conditions were unfavorable (42,9%). The dimensions of satisfaction: physical conditions - materials (81,43%), administrative policies (72,86%) were unsatisfactory; while in social benefits – remuneration (87,14%), social relationships (47,14%), personal development (65,71%), task development (72,86%) and performance beyond the position (80%) were moderately satisfactory. The work environment was considered moderately favorable (48,57%) and job satisfaction was moderately satisfactory (42,86%). Conclusions: A statistically significant relationship was found between work environment and job satisfaction (p=0,023) in the nursing staff in the emergency service of the Hospital de Vitarte.

English Abstract

Objetivo: Determinar la relación entre clima laboral o ambiente de trabajo y satisfacción laboral del personal de enfermería en el servicio de emergencia del Hospital Vitarte. Métodos: Investigación cuantitativa, descriptivo correlacional y transversal. La población muestra estuvo conformada por 70 miembros del personal de enfermería del servicio de emergencia. Previo consentimiento informado de cada participante, a través de una encuesta, se aplicaron dos cuestionarios validados en otros estudios. Resultados: El personal de enfermería participante estaba principalmente entre 30 a 39 años de edad (50%), era femenino (62,9%), con la misma cantidad de profesionales y técnicos, con ligero predominio de contratados (51,4%) y tenía entre 6 a 10 años de servicio. Las dimensiones del clima laboral: autorrealización (81,4%), involucramiento laboral (82,9%), supervisión (82,9%), comunicación (54,3%) fueron consideradas medianamente favorable; y las condiciones laborales fueron desfavorables (42,9%). Las dimensiones de la satisfacción: condiciones físicas – materiales (81,43%), políticas administrativas (72,86%) fueron insatisfactorias; mientras que en beneficios sociales – remunerativos (87,14%), relaciones sociales (47,14%), desarrollo personal (65,71%), desarrollo de tareas (72,86%) y desempeño más allá del puesto (80%) fueron medianamente satisfactorias. El clima laboral fue considerado medianamente favorable (48,57%) y la satisfacción laboral fue medianamente satisfactorio (42,86%). Conclusiones: Se halló relación estadísticamente significativa entre clima laboral y satisfacción laboral (p=0,023) en el personal de enfermería en el servicio de emergencia del Hospital de Vitarte.

DOI

https://doi.org/10.25176/RFMH.v23i2.5646

Compartir

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.