•  
  •  
 

Revista de la Facultad de Medicina Humana

English Title

Síndrome visual informático en estudiantes de medicina en educación virtual de una universidad peruana durante el 2021

Keywords

Vision Disorders, Education, Distance, Students, Medical

English Keywords

Trastornos de visión, Educación a Distancia, Estudiantes de Medicina

Abstract

Introduction: During virtual classes in the context of COVID-19, students were exposed to digital screens for many hours, so they could present computer vision syndrome. Objective: To determine the frequency of computer vision syndrome in sixth-year medical students at Ricardo Palma University during virtual education due to COVID-19 in October and November 2021. Methods: Cross-sectional descriptive study in 147 sixth-year medical students who received virtual education at a Peruvian university during 2021. A non-probability sampling was used for convenience and the SVI was evaluated with the SVI-Q questionnaire, in addition characteristics were evaluated. demographics, visual preventive measures and eye diseases. The results were analyzed with SPSS v.21 for Windows. The study was approved by the Ethics Committee. Results: Most of the students were young adults (54%) and female (60%). The frequency of computer vision syndrome was 93%, it occurred in (94%) women and (90%) men. Most of the students reported having myopia (44%) and astigmatism (22%). The most common visual symptoms were tearing (7.9%), itching (7.6%) and headache (7.6%). Conclusions: A high frequency of SVI was found in medical students who took virtual classes.

English Abstract

Introducción: Durante las clases virtuales en el contexto del COVID-19 los estudiantes estuvieron expuestos muchas horas a pantallas digitales, por lo que podrían presentar síndrome visual informático. Objetivo: Determinar la frecuencia del síndrome visual informático en estudiantes de sexto año de la facultad de medicina humana de la Universidad Ricardo Palma en el contexto de la educación virtual por COVID-19 durante el periodo octubre - noviembre 2021. Métodos: Estudio descriptivo transversal en 147 estudiantes de medicina de sexto año que recibieron educación virtual en una universidad del Perú durante el 2021. Se utilizó un muestreo no probabilístico por conveniencia y el SVI se evaluó con el cuestionario SVI-Q, además se evaluaron características demográficas, medidas preventivas visuales y enfermedades oculares. Los resultados se analizaron con SPSS v.21 para Windows. El estudio fue aprobado por el Comité de Ética. Resultados: : La mayoría de los estudiantes fueron adultos jóvenes (54%) y del sexo femenino (60%). La frecuencia de síndrome visual informático fue de 93%, se presentó en el 94% de mujeres y el 90% de hombres. La mayoría de las estudiantes refirió tener miopía (44%) y astigmatismo (22%). En lo referente a los síntomas visuales, los estudiantes presentaron principalmente lagrimeo (7,9%), picor (7,6%), dolor de cabeza (7,6%). Conclusiones: En el presente estudio se encontró una elevada frecuencia de síndrome visual informático en estudiantes de medicina que llevaron clases virtuales.

DOI

https://doi.org/10.25176/RFMH.v23i1.5525

Compartir

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.