Revista de la Facultad de Medicina Humana
English Title
Síndrome visual informático en estudiantes de medicina en educación virtual de una universidad peruana durante el 2021
Keywords
Vision Disorders, Education, Distance, Students, Medical
English Keywords
Trastornos de visión, Educación a Distancia, Estudiantes de Medicina
Abstract
Introduction: During virtual classes in the context of COVID-19, students were exposed to digital screens for many hours, so they could present computer vision syndrome. Objective: To determine the frequency of computer vision syndrome in sixth-year medical students at Ricardo Palma University during virtual education due to COVID-19 in October and November 2021. Methods: Cross-sectional descriptive study in 147 sixth-year medical students who received virtual education at a Peruvian university during 2021. A non-probability sampling was used for convenience and the SVI was evaluated with the SVI-Q questionnaire, in addition characteristics were evaluated. demographics, visual preventive measures and eye diseases. The results were analyzed with SPSS v.21 for Windows. The study was approved by the Ethics Committee. Results: Most of the students were young adults (54%) and female (60%). The frequency of computer vision syndrome was 93%, it occurred in (94%) women and (90%) men. Most of the students reported having myopia (44%) and astigmatism (22%). The most common visual symptoms were tearing (7.9%), itching (7.6%) and headache (7.6%). Conclusions: A high frequency of SVI was found in medical students who took virtual classes.
English Abstract
Introducción: Durante las clases virtuales en el contexto del COVID-19 los estudiantes estuvieron expuestos muchas horas a pantallas digitales, por lo que podrían presentar síndrome visual informático. Objetivo: Determinar la frecuencia del síndrome visual informático en estudiantes de sexto año de la facultad de medicina humana de la Universidad Ricardo Palma en el contexto de la educación virtual por COVID-19 durante el periodo octubre - noviembre 2021. Métodos: Estudio descriptivo transversal en 147 estudiantes de medicina de sexto año que recibieron educación virtual en una universidad del Perú durante el 2021. Se utilizó un muestreo no probabilístico por conveniencia y el SVI se evaluó con el cuestionario SVI-Q, además se evaluaron características demográficas, medidas preventivas visuales y enfermedades oculares. Los resultados se analizaron con SPSS v.21 para Windows. El estudio fue aprobado por el Comité de Ética. Resultados: : La mayoría de los estudiantes fueron adultos jóvenes (54%) y del sexo femenino (60%). La frecuencia de síndrome visual informático fue de 93%, se presentó en el 94% de mujeres y el 90% de hombres. La mayoría de las estudiantes refirió tener miopía (44%) y astigmatismo (22%). En lo referente a los síntomas visuales, los estudiantes presentaron principalmente lagrimeo (7,9%), picor (7,6%), dolor de cabeza (7,6%). Conclusiones: En el presente estudio se encontró una elevada frecuencia de síndrome visual informático en estudiantes de medicina que llevaron clases virtuales.
DOI
https://doi.org/10.25176/RFMH.v23i1.5525
Recommended Citation
Meneses Castañeda, Rosario Mercedes; Ramos Rodriguez, Sergio Luis; Molfino Jaramillo, Chiara del Carmen; Sánchez Miraval, Ely Luisa; Stein Montoro, David Francisco; and Chávez Rodríguez, Lourdes Guissel
(2023)
"Computer visual syndrome in medical students in virtual education of a Peruvian university during 2021,"
Revista de la Facultad de Medicina Humana: Vol. 23:
Iss.
1, Article 4.
DOI: https://doi.org/10.25176/RFMH.v23i1.5525
Available at:
https://inicib.urp.edu.pe/rfmh/vol23/iss1/4
Included in
Health Information Technology Commons, Medical Specialties Commons, Public Health Commons