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Revista de la Facultad de Medicina Humana

Article Title

Using Intervention Mapping protocol to design a nutrition education material

English Title

Diseño de material educativo en alimentación usando Intervention Mapping

Keywords

Health promotion, Public health, Education

English Keywords

Promoción de la salud, Salud pública, Educacion

Abstract

Introduction: Evidence-based and culturally acceptable educational materials have been shown to be an effective tool in promoting healthy eating. Objective: To design a printed nutritional education material using Intervention Mapping protocol for a Lifestyle Clinic. Methods: Four of the steps of the Intervention Mapping protocol were used: 1) needs assessment, 2 identification of behavioral outcomes, performance objectives, and change objectives, 3) selection of theory-based methods and strategies and 4) program development. Results: The Logical Model PRECEDE was built, the matrix of change objectives based on the determinants of knowledge, identification, availability, and information processing was used as a theoretical model. A 22-page magazine was obtained with content, images, text and writing based on the Intervention Mapping steps. Conclusion: The Intervention Mapping process provided evidence-based and participatory inputs for the design of the educational material of the Lifestyle Clinic.

English Abstract

Introducción: Los materiales educativos basados en evidencia y culturalmente aceptables han demostrado ser una herramienta efectiva en el fomento de la alimentación saludable. Objetivo: Diseñar un material educativo impreso en alimentación saludable usando Intervention Mapping para una Clínica del Estilo de Vida. Metodología: Se utilizó la metodología de Intervention Mapping con los pasos 1) evaluación de necesidades, 2) Matrices de objetivos, 3) Métodos teóricos y 4) Diseño. Resultados: Se construyó el Modelo Lógico PRECEDE, la matriz de objetivos de cambio basado en los determinantes conocimiento, identificación, disponibilidad y apoyo y se utilizó el procesamiento de la información como método teórico. Se obtuvo una revista de 22 páginas con contenido, imágenes, texto y redacción basado en los pasos de Intervention Mapping. Conclusiones: El proceso de Intervention Mapping proporcionó insumos basados en evidencia y participativos para el diseño del material educativo de la Clínica del Estilo de Vida en estudio.

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