•  
  •  
 

Revista de la Facultad de Medicina Humana

English Title

Nivel auditivo y su relación con el rendimiento académico en estudiantes de una institución educativa de Lima

Keywords

Hearing loss, audiometry, hearing level, academic performance

English Keywords

Hipoacusia, audiometría, nivel auditivo, rendimiento académico.

Abstract

Introduction: Hearing is the usual way to acquire language, which allows us the development of thought and knowledge; hearing loss can affect the ability to learn and communicate in children and cause alterations in their behavior and academic performance. Objective: To determine the relationship between hearing level and academic performance in primary school students from a public educational institution in Lima. Methods: Observational, correlational and cross-sectional study. Otoscopy and audiometry were performed in 94 students of the sixth year of primary school of the Santa Rosa de Lima educational institution, in Los Olivos-Lima. Was used the otoscope, the audiometer and the final grades of each student of the first academic semester 2022 as instruments. The relationship was analyzed using Spearman's Rho correlation coefficient. Results: 35.1% of students had mild hearing loss and 64.9% had normal hearing loss. The average academic performance of the sample was 14.74; the average academic performance of the normoacusic students, 14.89 and the average academic performance of the hearing impaired, 14.48. In the Spearman's Rho correlation análisis, it was found a positive correlation between hearing level and academic performance (0.200). Conclusions: There is a positive relationship between hearing level and academic performance in sixth grade students of the Santa Rosa de Lima- Los Olivos educational institution.

English Abstract

Introducción: La audición es la vía habitual para adquirir el lenguaje, lo cual permite el desarrollo del pensamiento y el conocimiento; la pérdida auditiva puede afectar la capacidad de aprendizaje y comunicación en el niño y ocasionar alteraciones en su comportamiento y rendimiento académico. Objetivo: Determinar la relación entre el nivel auditivo y el rendimiento académico en estudiantes de educación primaria de una institución educativa pública de Lima. Métodos: Estudio observacional, correlacional y transversal. Se realizó otoscopía y audiometría en 94 alumnos del sexto año de primaria de la institución educativa Santa Rosa de Lima, en Los Olivos-Lima. Se usó como instrumento el otoscopio, el audiómetro y las notas finales de cada alumno del primer semestre académico 2022. Se analizó la relación mediante el coeficiente de correlación de Rho de Spearman. Resultados: El 35,1% de estudiantes presentaron hipoacusia leve y el 64.9%, normoacusia. El rendimiento académico promedio de la muestra fue 14,74; el rendimiento académico promedio de los normoacúsicos; 14,89 y el de los hipoacúsicos, 14,48. En el análisis de correlación de Rho de Spearman, se encontró correlación positiva entre nivel de audición y rendimiento académico (0,200). Conclusiones: Existe relación positiva entre el nivel de audición y rendimiento académico en estudiantes del sexto año de primaria de la institución educativa Santa Rosa de Lima en Los Olivos.

DOI

https://doi.org/10.25176/RFMH.v23i2.5640

Compartir

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.