•  
  •  
 

Revista de la Facultad de Medicina Humana

English Title

Interés académico sobre uso terapéutico de cannabis en estudiantes de enfermería de una universidad privada de Chile

Keywords

Cannabinoids; Cannabis; Pain; Nervous System Diseases

English Keywords

Cannabinoides; Cannabis; Dolor; Enfermedades del sistema nervioso

Abstract

Introduction: Cannabis therapeutic use is increasingly prominent.Objective: To identify the academi interested related to the therapeutic use of cannabis in nursing students. Methods: It is an investigation from Gadamer's hermeneutical paradigm. The non-probabilistic sample of cases by criteria was made up of 20 key informants from the 3rd and 4th years of the Nursing Career; inclusion criteria: be a student enrolled in the school year and be up to date on the degree. Data collection was through the formation of two focus groups in 2018. Data reduction was manual, data transcription was performed using the Jefferson formula, rigorous and ethical criteria were met. Results: 3 categories emerged: Academic node, Disciplinary roles and Ethical-legal considerations. Students acknowledge linking the therapeutic use of cannabis to their curriculum, displaying relationships between it and its environment in the disciplinary functions related to the care role in care management, they view the educational role towards the community and consider a lack of research in the area, bioethics and legal aspects are mentioned for the third category. Conclusions: There is academic interest in incorporating the therapeutic use of cannabis into university education, the care action is strongly recognized, the educational role is identified and is related to strategies and interventions towards the population; lack of thematic research development, administrative management is not mentioned. It is mentioned to involve bioethics and legal aspects in training specifically in the therapeutic use of cannabis.

English Abstract

Objetivo: Identificar el interés académico relacionado con uso terapéutico de cannabis (UTC) en estudiantes de Enfermería de una universidad privada de Chile. Métodos: Se realizó un estudio descriptivo, exploratorio, con enfoque cualitativo, desde el paradigma hermenéutico de Gadamer. La muestra no probabilística de casos por criterios se conformó de 20 informantes claves de 3º y 4º año de la carrera de Enfermería incluyéndose a estudiantes matriculados en el año lectivo. La recolección de datos fue mediante la conformación de dos grupos focales en el año 2018. La reducción de datos fue de tipo manual, la transcripción de datos se realizó mediante la fórmula de Jefferson, se cumplió con criterios de rigor y éticos. Resultados: Emergieron 3 categorías: Nódulo académico, roles disciplinares y consideraciones ético-legales. Los estudiantes reconocen vincular el uso terapéutico de cannabis a su curriculum, desplegando relaciones de este y su entorno en las funciones disciplinares relativas al rol asistencial en la gestión del cuidado, del rol educativo, lo visualizan hacia la comunidad y consideran falta de investigaciones en el área, bioética y aspectos legales son mencionados para la tercera categoría. Conclusiones: Existe interés académico de incorporar el UTC dentro de la formación universitaria, reconociéndose la acción asistencial, el rol educativo y la relación con estrategias e intervenciones hacia la población; se observa también falta de desarrollo investigativo y no se menciona la gestión administrativa. Además, se necesita involucrar la bioética y los aspectos legales en la formación respecto del UTC.

DOI

https://doi.org/10.25176/RFMH.v23i1.4379

Compartir

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.