•  
  •  
 

Revista de la Facultad de Medicina Humana

English Title

Perspectiva docente-estudiante sobre estrategias de enseñanza y habilidades pedagógicas constructivistas en programas de maestrías de una universidad pública peruana

Keywords

Association learning, educational measurement, teacher training

English Keywords

Aprendizaje activo, evaluación educacional, formación del profesorado

Abstract

This research addresses the evaluation of teacher performance through the student-centered paradigm. Objective: To determine the teaching strategies and pedagogical skills with a constructivist approach used, from the teacher and student perspective, in the health master's programs of a Peruvian public university. Methodology: Quantitative, descriptive and cross-cutting study. Based on the Evaluation Questionnaire of the Teaching and Evaluative Methodology of University Professors (CEMEDEPU), an instrument was developed, which was validated by expert judgment with an Alpha cronbach reliability of 0.961, which was applied to teachers and students. The sample obtained was from 42 teachers and 130 students from eight master's degrees. The descriptive analysis was performed by categorizing the results in each group and the inferential analysis using the T-student test. Results: Predominated teachers over the age of 56 (55%), with the degree of master (61.9%); students under the age of 40 (79.2), who referred to the research subject when answering the questionnaire. (52.2%). Constructivist teaching strategies, according to the teacher, were regularly used (42.9%) and of low student use (52.6%) while constructivist pedagogical skills were acceptable (66.7%) according to the teacher in contrast to students who were not acceptable (42.3%). Conclusion: Significant difference was found in teaching strategies and pedagogical skills of constructivist approach between teachers and students.

English Abstract

La presente investigación aborda la evaluación del desempeño docente a nivel metodológico mediante el paradigma centrado en el estudiante. Objetivo: Determinar las estrategias de enseñanza y habilidades pedagógicas con una concepción constructivista y desde la perspectiva docente-estudiante en programas de maestrías en salud en el año 2017. Metodología: Estudio cuantitativo, descriptivo y transversal. A partir del Cuestionario de Evaluación de la Metodología Docente y Evaluativa de los Profesores Universitarios (CEMEDEPU), se adaptó un instrumento, el cual fue validado por juicio de expertos con una confiabilidad de alfa de Cronbach de 0.961 que se aplicó a docentes y estudiantes. La muestra obtenida fue de 42 docentes y 130 estudiantes de ocho maestrías. Para el análisis de los datos se usó estadística descriptiva mediante distribución de frecuencia y estadística inferencial mediante la prueba ANOVA. Resultados: Predominó docentes mayores de 56 años (55%), con el grado de magíster (61.9%) y dedicación de tiempo parcial (52.5%); estudiantes menores de 40 años (46.9%), con dedicación al programa de maestría en un tiempo no presencial menor a 10 horas semanales (60%) y la asignatura a la que se refirieron al responder el cuestionario fue investigación (52.2%). Las estrategias de enseñanza según el docente fue regular (42.9%) y escasa según el estudiante (52.6%) mientras que las habilidades pedagógicas fueron aceptables (66.7%) de acuerdo al docente en contraste con los estudiantes que fueron no aceptables (42.3%). Conclusión: Se encontró diferencia significativa en las estrategias de enseñanza y habilidades pedagógicas de enfoque constructivista entre docentes y estudiantes (p<0.0001).

DOI

https://doi.org/10.25176/RFMH.v21i3.3775

Compartir

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.