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Revista de la Facultad de Medicina Humana

English Title

Factores asociados al nivel de conocimiento sobre cuidados paliativos en estudiantes de medicina de una Universidad en Lima, Perú

Keywords

Palliative Care, Medical Student, Level of knowledge

English Keywords

Cuidados Paliativos, Estudiantes de medicina, Nivel de conocimiento

Abstract

Introduction: In Peru, medical schools do not have any formal course on palliative care. Objective: To determine the factors associated with the level of knowledge about palliative care in medical students of the sixth and seventh year of Ricardo Palma University, during the second half of 2020. Methodology: Observational, cross-sectional and analytical study. The sample consisted of 139 sixth and seventh year students, who were surveyed with the Palliative Care Knowledge Test (PCKT) modified by Ordoñez et al1 for medical students in Peru. Sampling was probabilistic, stratified. Results: 48.9% were sixth year students and 51.1% were seventh year students. 87.8% reported not having taken an elective/rotation course in Palliative Care. The prevailing level of knowledge was "regular" (61.9%) followed by "bad" (23.7%). In addition, the variables sex (p = 0.020), age (p = 0.017) and year of study (p = 0.031) had statistically significant associations with the level of knowledge, the variable elective course / previous rotation on Palliative Care did not show a significant association. According to the opinion / perception of medical students about the need for education and training in Palliative Care, undergraduate: about half of the population considers this inclusion as “very necessary”, followed by “necessary”. Conclusion: The Level of Knowledge about Palliative Care that predominates in sixth and seventh year students is the “regular” level followed by “bad”. The variables sex, age and year of study showed a significant association.

English Abstract

Introducción: En el Perú, las facultades de medicina no cuentan con algún curso formal sobre Cuidados Paliativos. Objetivo: Determinar los factores asociados al nivel de conocimiento sobre Cuidados Paliativos en los estudiantes de medicina del sexto y séptimo año de la Universidad Ricardo Palma, durante el segundo semestre del año 2020. Metodología: Estudio observacional, transversal y analítico. La muestra fue de 139 estudiantes del sexto y séptimo año, quienes fueron encuestados con el Palliative Care Knowledge Test (PCKT) modificado por Ordoñez et al1 para estudiantes de medicina en Perú. El muestreo fue probabilístico, estratificado. Resultados: El 48.9% fueron alumnos de sexto año y el 51.1% de séptimo año. El 87.8% refirió no haber llevado algún curso electivo/rotación en Cuidados Paliativos. El nivel de conocimiento que predominó, fue el “regular” (61.9%) seguido de “malo” (23.7%). Además, las variables sexo (p=0.020), edad (p=0.017) y año de estudio (p=0.031) tuvieron asociaciones estadísticamente significativas con el nivel de conocimiento, la variable curso electivo/rotación previa sobre Cuidados Paliativos no mostró asociación significativa. Según la opinión/percepción de los estudiantes de medicina sobre la necesidad de formación y entrenamiento en Cuidados Paliativos, en pregrado: cerca de la mitad de la población considera esta inclusión como “muy necesaria”, seguido de “necesaria”. Conclusión: El Nivel de Conocimiento sobre Cuidados Paliativos que predomina en los estudiantes de sexto y séptimo año, es el nivel “regular” seguido de “malo”. Las variables sexo, edad y año de estudio mostraron asociación significativa.

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