•  
  •  
 

Revista de la Facultad de Medicina Humana

English Title

Características del mentor en cirugía y su contribución en la educación del futuro

Keywords

mentor, medical teacher, residency, surgeons, education

Abstract

Mentoring in surgery is the art of guiding a future surgeon toward specific academic and professional goals that are likely to determine career success. This mentoring requires a solid mentor-resident relationship and a mentor with certain characteristics such as: research productivity, understanding of pedagogy and the application of educational technology. The mentor in surgery is in charge of properly channeling the resident's various clinical-surgical experiences to achieve meaningful learning; likewise, experience and motivation are the main characteristics of a good mentor. The availability of the mentor is essential to foster a solid mentor-resident relationship, in order to achieve the academic and professional success of the future specialist; using not only theoretical-practical methods, but also the use of educational technology that will allow the maximum development of the mentee

English Abstract

La mentoría en cirugía, es al arte de guiar a un futuro cirujano hacia objetivos académicos y profesionales específicos que determinarán probablemente el éxito en su carrera. Esta mentoría requiere una sólida relación mentor-residente y un mentor con ciertas características como: la productividad en investigación, la comprensión de la pedagogía y la aplicación de la tecnología educativa. El mentor en cirugía es el encargado de canalizar adecuadamente las diversas experiencias clínico-quirúrgicas del residente para lograr un aprendizaje significativo; así mismo, la experiencia y la motivación son las principales características de un buen mentor. La disponibilidad del mentor es fundamental para fomentar una relación mentor-residente sólida, con la finalidad de lograr el éxito académico y profesional del futuro especialista; valiéndose no solo de métodos teóricos-prácticos, sino también del uso de la tecnología educativa que permitirá el máximo desarrollo del mentoreado.

DOI

https://doi.org/10.25176/RFMH.v21i2.3541

Compartir

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.